I dagplejen har vi fokus på det enkelte barns trivsel og inklusion.
Dagplejeren og dagplejepædagogen drøfter løbende, hvordan det enkelte barn trives og opleves som en del af fællesskabet.
Dagplejeren arbejder med digitale redskaber, som skal bidrage til en øget refleksion omkring børnegruppen og sikre kvalitet i samvær og aktiviteter omkring det enkelte barn.
Her vil den tætte dialog med forældrene igen være prioriteret højt.
Sprogstimulering og sprogvurdering
I dagplejen har vi stor fokus på barnets sproglige udvikling.
Vi arbejder med 3 specifikke temaer:
- Dialogisk læsning
- Tematisk sprogarbejde
- Samtaler i hverdagen - de ti understøttende sprogstrategier
Derudover laver vi et skema, der hedder TRAS (Tidlig Registrering Af Sprog), hvis der er udfordringer med sproget.
Mad, måltider og bevægelse
I dagplejen har vi fokus på udvikling af gode madvaner hos børnene. Der skal tilbydes varieret og nærende kost i dagplejen. Børnene skal inddrages, finde mad-mod og mødes af gode voksenrollemodeller.
Et bevidst arbejde med kosten i dagplejen kan bidrage afgørende til en grundlæggelse af gode madvaner hos børnene. Dagplejen skal tilsvarende lægge stor vægt på arbejdet med bevægelse og fysisk aktivitet.
Dagplejerne i Område Grenaa er DGI-certificerede.
Kompetenceudvikling
Vi ønsker en løbende kompetenceudvikling af dagplejerne. Uddannelser, der har været i fokus i dagplejen indenfor den seneste tid, har været DGI-certificering, ICDP og de styrkede pædagogiske læreplaner.
Derudover har flere af vores dagplejere fået en PAU-uddannelse.
Vores kompetenceudvikling bidrager til fælles sprog og forståelse blandt dagplejerne, og klæder dem på til de opgaver, som er vigtige og nødvendige i forhold til det enkelte barns trivsel og udvikling.